Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /modules/mod_menu/helper.php on line 97

Dnia 28 maja 2022 roku w Pałacu Prymasowskim w Warszawie miał miejsce Bal „Vivat Libertatem!” z programem artystycznym - wyjątkowe wydarzenie kulturalne, mające na celu promocję polskiej kultury i sztuki, a także międzypokoleniową integrację. Bal stanowił uroczyste zwieńczenie obchodów Jubileuszu Dziesięciolecia stowarzyszenia Studenci dla Rzeczypospolitej, które objęły również Konferencję „Przeszłość kontra wizja. Polska oczami młodego pokolenia”.

Naszą misją jest promowanie kulturalnego stylu życia oraz polskiej tradycji i kultury, aby wartości te stawały się bardziej powszechne w życiu publicznym i prywatnym wpływając na rozwój społeczeństwa. Bal „Vivat Libertatem!” został utrzymany w formule klasycznej, nawiązującej do dawnych, przedwojennych wzorców i obyczajów, wzbogaconej o rozbudowany program artystyczny prezentujący najpiękniejsze arie operowe i utwory klasyczne wybitnych polskich kompozytorów oraz tańce salonowe. Taka formuła wydarzenia kulturalnego jest dziś rzadko spotykana, a w Polsce prawie nieobecna. Ponadto, całym wydarzeniem chcieliśmy uczcić stulecie polskiej niepodległości.

 

Dzisiejszy uroczysty bal stanowi część obchodów Jubileuszu Dziesięciolecia stowarzyszenia Studenci dla Rzeczypospolitej. Na tę okoliczność zdecydowaliśmy się wydać klasyczny bal nawiązujący do dawnych tradycji balowych, które dzisiaj są już rzadko spotykane. Chcieliśmy przypomnieć ich piękno i wskrzesić tę elegancką formę wydarzenia kulturalno-towarzyskiego. O tradycjach balowych i licznych obyczajach czy etykiecie obowiązującej niegdyś uczestników balów, mało kto dziś w Polsce pamięta. W szerszej perspektywie można wyróżnić przede wszystkim Wiedeń, gdzie nadal w ciągu każdego roku odbywa się ponad 400 balów, utrzymanych w klasycznej formie. Organizując bal, w którym dziś uczestniczymy, inspirowałam się jednym z najbardziej znanych na świecie, Balem w Operze Wiedeńskiej, w którym miałam szansę uczestniczyć jako debiutantka. Tak zrodziła się idea balu z programem artystycznym, zawierającym utwory muzyki klasycznej, arie operowe oraz pokaz tańca.

Zależało mi na ukazaniu w programie piękna polskiej kultury i sztuki. Nawiązując do rozpoczętej równo 200 lat temu epoki romantyzmu w Polsce, zaprezentowany zostanie wybór najpiękniejszych utworów kompozytorów tej epoki oraz tańce narodowe i salonowe, królujące niegdyś na balowych salach. (…)

Nazwa balu, Vivat Libertatem, vivat wolności, wskazuje na ideę i wartość, którą szczególnie chcielibyśmy podkreślić podczas dzisiejszego wieczoru. Wolność uważamy bowiem za jedną z głównych cech polskości. Gdy myślimy o wolności, to pamiętamy przede wszystkim o odzyskanej po latach zaborów niepodległości. Słuchając koncertu pamiętajmy, że dzieła te powstawały w okresie niewoli. Miały one przy tym wyjątkową wartość, wzmacniając ducha Narodu i niosąc nadzieję na odzyskanie wolności. Okres II Rzeczypospolitej natomiast, to okres wielkiej radości z odzyskanej Ojczyzny, mimo wielu trudności, które wówczas występowały. Koniec II wojny światowej, przyniósł ponownie utratę wolności, a także kres tradycji balowych. Dzisiejszego wieczora pamiętajmy jak kruchą wartością jest wolność i ceńmy ją, gdyż tak łatwo można ją utracić. Słowa: wolność nie jest dana raz na zawsze, tym bardziej stają się wymowne właśnie w ostatnim czasie.

Vivat libertas! Vivat libertatem.” (Julia Ciborowska; fragment przemówienia otwierającego bal).

 

Bal "Vivat Libertatem!" rozpoczęło wspólne odśpiewanie Hymnu Narodowego przy akompaniamencie na żywo zespołu muzyki klasycznej „Alla Vienna”. Następnie w części oficjalnej przedstawiona została idea wydarzenia, tradycje, do których nawiązaliśmy organizując bal oraz program artystyczny i artyści. Część oficjalną i artystyczną balu poprowadzili: Julia Ciborowska (koordynatorka jubileuszu stowarzyszenia i organizatorka balu) oraz Kamil Giera (Prezes Zarządu Głównego stowarzyszenia Studenci dla Rzeczypospolitej).

Po części oficjalnej rozpoczęła się część artystyczna.

Pierwsza wystąpiła pianistka Aleksandra Janaszewska, która zaprezentowała dwa utwory Fryderyka Chopina: Mazurek op. 24 nr 1 g-moll oraz Mazurek op. 24 nr 2 C-dur, na fortepianie solo. Następnie zespół "Alla Vienna" wykonał Polonez A-dur Fryderyka Chopina w aranżacji na kameralną orkiestrę symfoniczną.

W dalszej części uczestnicy wysłuchali dwóch arii operowych Stanisława Moniuszki. Pierwszy wystąpił tenor, Adam Walasek, który wykonał poruszającą „Arię z Kurantem” z opery „Straszny Dwór” Stanisława Moniuszki, przy akompaniamencie Aleksandry Janaszewskiej (fortepian) oraz artystów zespołu „Alla Vienna”. Następnie wystąpił bas, Bartosz Kieszkowski, który wykonał równie słynną „Arię Skołuby” z opery „Straszny Dwór” Stanisława Moniuszki, przy akompaniamencie zespołu „Alla Vienna”.

W trzeciej części koncertu uczestnicy obejrzeli dwa tańce salonowe w wykonaniu Zespołu Pieśni i Tańca Uniwersytetu Warszawskiego „Warszawianka”. Młodzi tancerze w strojach historycznych, nawiązujących do epoki romantyzmu, zaprezentowali w pierwszej kolejności karo mazurowe do muzyki Fryderyka Chopina - Mazurka D-dur op. 33. Karo mazurowe to powszechna w XIX wieku salonowa zabawa taneczna, oparta na mazurze – jednym z polskich tańców narodowych.

Drugą kompozycję, którą zaprezentowali tancerze Zespołu „Warszawianka” stanowił elegancki, zwiewny walc wiedeński, będący fragmentem choreografii pt. „Kopciuszkiem być to...". Piękna aranżacja muzyczna idealnie współgrała z przyjemną dla oka kompozycją taneczną prowadzoną przez solistów. Muzyka i opracowanie muzyczne - Witold Jarosiński.

Na zakończenie koncertu wystąpiła Martyna Temporowicz, solistka musicalowa, która wykonała piosenkę „Jak przygoda, to tylko w Warszawie” w aranżacji Ireny Santor, nawiązującą w sposób symboliczny do całego wydarzenia. Utwór został opracowany przez artystów „Alla Vienna” wraz z solistką specjalnie na tę okoliczność i wykonany przy akompaniamencie zespołu.

Część artystyczną balu zakończył tradycyjny polonez w wykonaniu wszystkich uczestników balu, do muzyki Michała Kleofasa Ogińskiego - poloneza „Pożegnanie Ojczyzny” wykonanego przez artystów zespołu „Alla Vienna”.

Po części oficjalnej i artystycznej nastąpiła właściwa część balu, nieoficjalna, utrzymana w klasycznej formie. Muzykę na żywo zapewnili artyści zespołu „Alla Vienna”, którzy zaprezentowali wybór utworów jazzowych, musicalowych, klasycznych. Tę część balu uświetnił m.in. kadryl - historyczny taniec salonowy, popularny w XIX wieku, do którego zostali zaproszeni wszyscy uczestnicy balu. Taniec z instruktażem na żywo poprowadziła Elżbieta Sroczyńska, tancerka Zespołu Tańca Dawnego „Fontana dei Pazzi”.

Nietuzinkową atrakcją podczas balu był wyjątkowy koncert zespołu „Alla Vienna”, prezentujący wybór słynnych utworów zespołu „Queen” w aranżacji symfonicznej z dodatkiem gitary elektrycznej. Ta pewnego rodzaju odskocznia muzyczna stanowiła dodatkową atrakcję wieczoru, przygotowaną specjalnie na tę okoliczność przez artystów, którzy występują z repertuarem Queen i The Beatles w całej Polsce.

Bal „Vivat Libertatem!” odbył się w przepięknych wnętrzach Pałacu Prymasowskiego – historycznym miejscu doskonale oddającym ducha przedwojennej Warszawy. Naszym celem było sprawienie, by nasi Goście poczuli się niczym w innej epoce, poprzez jak najlepsze odwzorowanie dawnych balów, organizowanych przed stu laty w pałacowych salach balowych. Przygotowany został również wykwintny catering bufetowy, nawiązujący do dań staropolskich i warszawskich.

Warto dodać, że uczestnicy balu mieli okazję poznać kroki walca wiedeńskiego, poloneza oraz kadryla jeszcze przed wydarzeniem. W tygodniu poprzedzającym bal odbyła się seria warsztatów tanecznych, poprowadzonych przez instruktora z ZPiT UW "Warszawianka", Mariusza Grzejszczyka oraz instruktorkę z Zespołu Tańca Dawnego, Elżbietę Sroczyńską.

W tym miejscu składamy serdeczne podziękowania wspaniałym Artystom, Gościom i wszystkim osobom zaangażowanym w organizację balu „Vivat Libertatem!”. Mamy nadzieję, że spotkamy się ponownie!

Zapraszamy do obejrzenia relacji fotograficznej, dostępnej w galerii na końcu niniejszego artykułu.

 

 

Sylwetki Artystów, którzy wystąpili podczas Balu „Vivat Libertatem!”:

Aleksandra Janaszewska

- pianistka, urodzona w 1993 roku w Łodzi. W 2017 ukończyła Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w klasie fortepianu prof. Marii Koreckiej-Soszkowskiej. Od tamtej pory kontynuowała naukę na studiach podyplomowych z zakresu coachingu wokalnego dla pianistów na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, gdzie obecnie pracuje jako pianista-korepetytor wydziału wokalno-aktorskiego.

Jest laureatką krajowych i międzynarodowych konkursów, zarówno pianistycznych jak i kameralnych, m.in. II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym na Litwie (2015) oraz III nagrody na konkursie podczas letnich kursów mistrzowskich w Royal College of Music w Londynie (2013).

Swój warsztat w pracy ze śpiewakami operowymi doskonaliła także podczas zagranicznych stażów operowych, których była stypendystką: w Wiedniu miała przyjemność pracować w słynnej Musikverein nad operami G. Verdiego: Traviatą i Rigoletto oraz Cosi fan tutte W. A. Mozarta oraz wystąpiła z recitalem w domu Mozarta, natomiast we Włoszech kształciła się pod kierunkiem Nicoletty Conti i Leone Magiery - pianistów, coachów i przyjaciół Luciano Pavarottiego i Mirelli Freni. Oprócz tego w swoim operowym repertuarze pianistka posiada także Straszny Dwór S. Moniuszki, Gianni Schicchi i Suor Angelikę G. Pucciniego, Don Giovanniego W. A. Mozarta, Jasia i Małgosię E. Humperdincka, Sprzedaną narzeczoną B. Smetany oraz Króla Arthura H. Purcell'a.

 

Bartosz Kieszkowski

 

- Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 5 lat, pobierając prywatne lekcje gry na fortepianie. Trzy lata później rozpoczął naukę gry na trąbce pod kierunkiem prof. Stanisława Przybyszewskiego w Państwowej Szkole Muzycznej I st. nr 1 im. Oskara Kolberga w Warszawie. Następnie ukończył Państwową Szkołę Muzyczną II st. im. Karola Szymanowskiego w Warszawie w klasie trąbki prof. Wiesława Woźnickiego. Aktualnie jest studentem I roku studiów magisterskich Wydziału Wokalno-Aktorskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. dra hab. Mikołaja Moroza.

Od 2006 roku jest trębaczem związanym z big bandem Jazz Combo Volta. Wraz z zespołem od lat koncertuje w Polsce oraz wielu krajach europejskich (Szwecji, Finlandii, Austrii, Niemczech, Węgier czy Holandii). W 2014 roku big band został wyróżniony w konkursie Złota Tarka, zorganizowanym ramach XLIV Międzynarodowego Festiwalu Jazzu Tradycyjnego Old Jazz Meeting w Iławie.

W latach 2015-2018 był członkiem Chóru Akademickiego Politechniki Warszawskiej, z którym zdobył m in. Grand Prix oraz dwie nagrody specjalne na VII Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie (2018), a także Grand Prix na Grand Prix Polskiej Chóralistyki im. Stefana Stuligrosza w Poznaniu (2018).

Od 2018 roku bierze udział w projekcie Muzyka Zespołu Queen Symfonicznie oraz od 2022 roku w projekcie Muzyka The Beatles Symfonicznie występując na największych salach koncertowych w Polsce, takich jak Filharmonia Narodowa w Warszawie czy Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. Jako solista Mundurowego Zespołu Wokalno- Instrumentalnego Patria, z którym współpracuje od 2018 roku, wziął udział m. in. w XIII International Sacred Music Festival Silver Bells w Dyneburgu (2019). Jury w międzynarodowym składzie przyznało zespołowi III miejsce w kategorii zespołów wokalno-instrumentalnych.

W kwietniu 2022 roku zadebiutował na deskach Sali Kameralnej Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie wcielając się w rolę Simone w operze Gianni Schicchi Giacomo Pucciniego.

 

Martyna Temporowicz

 

- absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na wydziale wokalno-aktorskim o specjalności musical, obecnie studentka II stopnia studiów musicalowych na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.

Wokalistka i tancerka z wieloletnim doświadczeniem scenicznym. Laureatka licznych konkursów wokalnych. Tancerka i wokalistka Zespołu Pieśni i Tańca Uniwersytetu Warszawskiego Warszawianka.

 

Adam Walasek

- Swoją muzyczną drogę rozpoczął jako dziecko w parafialnym chórze gdzie podczas 10 lat śpiewania przeszedł drogę z chłopięcego dyszkantu do solisty. Po ukończeniu studiów z historii sztuki zdecydował się zdawać na wydział wokalno-aktorski Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. W kwietniu bieżącego roku rolą Rinuccia w operze „Gianni Schicchi” Giacomo Pucciniego udanie zadebiutował w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Współpracował z wieloma znakomitymi dyrygentami np. z Patrickiem Fournillierem, Paulem McCreeshem, Thomasem Neuhoffem, Agnieszką Franków-Żelazny czy Bartoszem Michałowskim. Swój warsztat wokalny rozwija przy współpracy z światowej sławy bułgarskim tenorem - Kaludim Kaludovem.

 

Zespół Pieśni i Tańca Uniwersytetu Warszawskiego "Warszawianka"

 

- uchodzący za najlepszy akademicki Zespół w Polsce, zrzeszający studentów rodzimej uczelni oraz wielu wyższych szkół warszawskich. Tancerze prezentują inspirujące choreografie i widowiska oparte na polskim folklorze. Znamienną cechą ich występów jest najwyższa jakość taneczna, muzyczna i estetyczna. "Warszawianka" niejednokrotnie była laureatem konkursów i festiwali w Polsce oraz za granicą. Zwiedzili najciekawsze zakątki świata promując w nich kulturę polską. Zespół został odznaczony między innymi Pamiątkowym Medalem "Pro Masovia" oraz nagrodą Europejskiego Klubu Biznesu Polska - Pro Futuro. "Warszawianka" to także wieloletni partner programu "Debiutantki" Akademii Wilanowskiej.

Dyrektorem i choreografem Zespołu jest Pan Jan Łosakiewicz, wspierany przez najlepszą kadrę artystyczną. Opiekę nad jakością wykonawczą tancerzy pełni Norbert Późniewski, a kierownictwo muzyczne Piotr Ptak.

 

Zespół „Alla Vienna”

- zespół tworzy siedmiu instrumentalistów, dysponujących bogatym dorobkiem artystycznym i estradowym. Na co dzień związani są z Filharmonią Łódzką im. A. Rubinsteina, Akademią Muzyczną im. G i K. Bacewicz w Łodzi i Filharmonią Świętokrzyską im. O. Kolberga. Jako Alla Vienna występują pod dyrekcją zastępcy koncertmistrza Filharmonii Łódzkiej – Marty Niedźwieckiej.

Zespół powstał w 2008 roku. Początkowo swój repertuar budował wokół muzyki wiedeńskiej, sukcesywnie powiększając program o muzykę musicalową, filmową i rozrywkową. Dziś wizytówką zespołu są nowatorskie projekty, łączące różne gatunki muzyczne: m.in. „Ale Kino”, „Kochamy Seriale”, „Muzyka Zespołu Queen Symfonicznie”, „Filmowe Piosenki z chórem” czy „Piosenki Anny German”.

Z roku na rok wzbogacają swoje artystyczne portfolio, wypełniając do ostatniego miejsca najbardziej prestiżowe sale koncertowe i zbierając entuzjastyczne recenzje. Występowali m.in. w Filharmonii Łódzkiej, Filharmonii Narodowej, Filharmonii Podkarpackiej, Operze w Szczecinie, Wrocławiu, Poznaniu, Białymstoku, Przemyślu, Kielcach, Zielonej Górze, Chorzowie, Lublinie... Od 2012 roku współpracują ponadto z holenderską agencją, koncertując w Holandii.

 

 

Autor fotografii: Wojciech Mosiołek

Partnerzy wydarzenia: Fundacja im. Janusza Kurtyki, Portal Blogpress.

 

Bal jest częścią zadania publicznego „Nowa dekada – nowe wyzwania. Młode pokolenie dla Polski kulturalnej i odpowiedzialnej ekologicznie” finansowanego ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030.

 

 

 

Stowarzyszenie Studenci dla Rzeczypospolitej
Adres korespondencyjny:
ul. św. Filipa 23/3, 31-150 Kraków

WWW.STUDENCIDLARP.PL

Adres korespondencyjny oddziału warszawskiego:
Fundacja im. Janusza Kurtyki
Areszt Śledczy Warszawa-Mokotów
ul. Rakowiecka 37
02-251 Warszawa
z dopiskiem "do Stowarzyszenia Studenci dla Rzeczypospolitej"

Wszelkie prawa zastrzeżone © Studenci dla Rzeczypospolitej 2016
projekt Jan Metrycki, wykonanie Studio graficzne